Thursday 14 April 2016

INFO KESELAMATAN

INFO KESELAMATAN
PENIPUAN BARU. AWAS!

Walaupun tiada diberitahu siapa, bila dan mana berlaku peristiwa.. baik dijadikan pengajaran untuk kita semua.

Di bawah adalah apa yang berlaku kepada seseorang & dia telah menyatakan ini di dalam kata-katanya sendiri:

"Saya menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa dia adalah daripada penyedia perkhidmatan saya dan dia meminta saya untuk penutupan telefon saya selama 2 jam untuk kemas kini 3G untuk mengambil tempat. Seperti biasa saya bergegas untuk mesyuarat, saya tidak mempersoalkan, tetapi terus mematikan telefon bimbit saya. Selepas 45 minit, saya berasa amat curiga kerana pemanggil tidak memperkenalkan namanya. Saya segera menghidupkan telefon bimbit saya dan mendapati beberapa panggilan terlepas dari ahli keluarga saya dan yang lain adalah dari nombor yang telah menelepon saya sebelum ini . Saya menghubongi ibu bapa saya dan saya terkejut bahawa mereka kedengaran sangat bimbang bertanya saya sama ada saya selamat. ibu bapa saya memberitahu saya bahawa mereka telah menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa mereka telah menangkap saya dengan mereka dan meminta wang untuk melepaskan saya. panggilan itu seperti benar dan ibu bapa saya juga  mendengar 'suara saya' menangis dengan kuat meminta bantuan. bapa saya di bank menunggu panggilan seterusnya untuk membuat pemindahan wang. Saya memberitahu ibu saya bahawa saya selamat dan meminta mereka untuk membuat laporan polis. selepas itu saya menerima panggilan lain dari lelaki yang meminta saya untuk menutup telefon bimbit saya untuk 1 jam lagi, tapi saya enggan. Mereka terus menelefon saya sehingga bateri habis. Saya sendiri membuat laporan polis dan saya diberitahu oleh pegawai bahawa terdapat banyak penipuan seperti itu dilaporkan. KEBANYAKAN daripada kes yang dilaporkan bahawa mangsa telah membuat pindahan wang! Dan ia adalah mustahil untuk mendapatkan kembali wang itu. Berhati-hati kerana ini jenis penipuan yang mungkin berlaku kepada mana-mana kita! Orang-orang lelaki begitu profesional dan sangat meyakinkan semasa membuat panggilan. Jika anda diminta untuk menutup telefon bimbit anda untuk kemas kini oleh pembekal perkhidmatan. Tanya SELURUH! keluarga atau rakan-rakan anda mungkin mereka menerima panggilan yang sama. Hati-hati dan BERWASPADA! Sila sampaikan msg ini kepada keluarga dan rakan-rakan. "
❗❗❗❗❗❗❗

No comments:

Post a Comment